• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
446
Mottagna reaktioner
272
Poäng
437
Första året med skuldsanering fick jag tillbaka 18000kr.

Andra året fick jag restskatt på 2500kr.

I år har jag ingen aning om utfallet. :p
Hade du skusan hela första året?
Väntar också med spänning på besked om årets skatt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 492
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
Hade du skusan hela första året?
Väntar också med spänning på besked om årets skatt.

Jag fick inledande i nov och beslut just innan man skulle få tillbaka på skatten i april. Det räknas ju på föregående års inkomst alltså den jag hade när jag hade utmätning. Tror nog dom flesta kan räkna med att få tillbaka något i början men kanske inte så mycket dom andra åren.
 

Trixie

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
29 Juni 2018
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
21
Poäng
92
Hello allesammans! Jag har en pågående skuldsanering sen juni 2020. 8 avklarade månader av ett helvette som man själv har ådragit sig. Jag är oerhört tacksam över chansen man fått till en skuldsanering!

Min sanering är på 5 år. Mina borgenärer kommer att få 29% av sina ursprungsbelopp. Min fråga till er är om någon har erfarenhet av att ha begärt en omprövning. Nu har jag inga barn men ett särboförhållande då tjejen inte vill ha någon inblandning i mitt skit vilket jag har full respekt för. Känner bara hur allt tickar på men att man fastnat i ekorrhjulet. Har någon där ute lyckats få igenom en omprövning på kortare antal år?

Om Ja, på vilket sätt och hur har ni lyckats motivera det? Jag lever med psykisk ohälsa men det är inget jag har tagit upp med KFM eller tryckt på.

Vad jag har förstått så Kan man ev. få det på kortare antal år om man antingen har barn, pga hög ålder, levt med skulderna väldigt länge, sjukdom mm.

Jag menar på att psykisk ohälsa måste väl ändå klassas som sjukdom?

Alla tips, idéer och input från ev. Egen erfarenhet mottages med öppna armar!
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Du har redan fått ett beslut och jag har inte hört att någon fått förkortad skuldsanering efter att beslutet är taget, vunnit laga kraft.
Du får nog leva med dina fem år el fyra år som du har kvar.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Första året med skuldsanering fick jag tillbaka 18000kr.

Andra året fick jag restskatt på 2500kr.

I år har jag ingen aning om utfallet. :p

Är förvånad över hur många räntebesked jag fått hittills i år och då påbörjar jag snart år tre av min skuldsanering.

Min enskilt största skuld hade jag till Bank Norwegian och dom fick jag räntebesked av för några veckor sedan där dom hade bokat över 23.000kr mot räntan... Märkligt!

Tror ja kommer få en hel del tillbaks på skatten även i år... Jag tackar och tar emot om så är fallet ! :)
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 492
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
Är förvånad över hur många räntebesked jag fått hittills i år och då påbörjar jag snart år tre av min skuldsanering.

Min enskilt största skuld hade jag till Bank Norwegian och dom fick jag räntebesked av för några veckor sedan där dom hade bokat över 23.000kr mot räntan... Märkligt!

Tror ja kommer få en hel del tillbaks på skatten även i år... Jag tackar och tar emot om så är fallet ! :)


Jag fick faktiskt ett besked från Tryggkredit här om dagen men det var bara på 500kr. :facejoy: Sen gör jag ju panelundersökningar för några tusen kr per år som jag måste deklarera för så där blir det ju automatiskt extra skatt att betala.

Men härligt för dig med lite extra pengar! :tummen:
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 492
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
Hello allesammans! Jag har en pågående skuldsanering sen juni 2020. 8 avklarade månader av ett helvette som man själv har ådragit sig. Jag är oerhört tacksam över chansen man fått till en skuldsanering!

Min sanering är på 5 år. Mina borgenärer kommer att få 29% av sina ursprungsbelopp. Min fråga till er är om någon har erfarenhet av att ha begärt en omprövning. Nu har jag inga barn men ett särboförhållande då tjejen inte vill ha någon inblandning i mitt skit vilket jag har full respekt för. Känner bara hur allt tickar på men att man fastnat i ekorrhjulet. Har någon där ute lyckats få igenom en omprövning på kortare antal år?

Om Ja, på vilket sätt och hur har ni lyckats motivera det? Jag lever med psykisk ohälsa men det är inget jag har tagit upp med KFM eller tryckt på.

Vad jag har förstått så Kan man ev. få det på kortare antal år om man antingen har barn, pga hög ålder, levt med skulderna väldigt länge, sjukdom mm.

Jag menar på att psykisk ohälsa måste väl ändå klassas som sjukdom?

Alla tips, idéer och input från ev. Egen erfarenhet mottages med öppna armar!


En omprövning handlar ju oftast om ökad/ minskad inkomst, att man flyttar ihop eller flyttar isär osv. Inte om att förändra beslutet om skuldsanering som redan är fattat.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
Jag har fått tillbaka alla år av skuldsaneringen, förutom när jag hade inledande. Efter att beslutet om skuldsanering vunnit laga kraft får man behålla ev skatteåterbäring, inte under inledande.

Nästa fredag betalar jag min 38:e inbetalning och har då 12 betalningar kvar och är klar i april 2022.
 
Senast ändrad:

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Jag har fått tillbaka alla år av skuldsaneringen, förutom när jag hade inledande. Efter att beslutet om skuldsanering vunnit laga kraft får man behålla ev skatteåterbäring, inte under inledande.

Nästa fredag betalar jag min 38:e inbetalning och har då 12 betalningar kvar och är klar i april 2022.

Härligt att höra !!! :)
Tycker själv att tiden bara har ”rusat iväg”...
Nu i mars är det två år sedan jag fick inledande skuldsanering och i slutet på kommande sommar har ja avverkat halva skuldsaneringsperioden! :)

Livet är så mycket enklare nuförtiden!
Trevlig helg !
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp